Targets of jokes (Satirical Shows)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34778/3i

Keywords:

satire, jokes, satirical show, targets of jokes, political actors, humor

Abstract

With the variable “targets of jokes” it is analyzed which actors are evaluated in satirical shows (either by criticism or as a target of a joke). Targets of jokes can be celebrities and societal actors, however, the greatest attention is given to political actors. Political actors can either be collective actors such as parties and other political organizations or individual politicians. Due to cultural specifics in the U.S., the coding of political actors as targets of jokes is often expanded to the family and staff of presidential candidates and other high-ranking politicians in American studies (Lichter et al., 2015).

 

Field of application/theoretical foundation:

The variable is used to analyze balance in jokes (e.g., distribution of jokes on political actors) and is an indicator for political plurality.

 

References/combination with other methods of data collection:

The variable is used in content analysis that have been combined with experimental studies that analyze priming effects (Matthes & Rauchfleisch, 2013)

 

Example study:

Nitsch & Lichtenstein (2013)

 

Information on Nitsch & Lichtenstein, 2013

Authors: Cordula Nitsch, Dennis Lichtenstein

Research question/ research interest: Depiction of politics (topics and actors) in satirical shows vs. news shows

Object of analysis: Satirical Show (Harald Schmidt Show), news show (Tagesschau)

Timeframe of analysis: 2009-2010

 

Information about variable

Variable name/definition: Akteure [actors]

Gewertet werden nur politisch relevante Akteure, die in der Sendung angesprochen werden oder selbst sprechen. Ein Akteur gilt als politischer Akteur, wenn es sich dabei entweder um eine politische Institution (z.B. EU, Nato, UNO, Parlament) oder um einen demokratisch legitimierten Individualakteur (z.B. Bundespräsident, Politiker unterschiedlicher Parteien) handelt. Pro Thema wird jeder Akteur nur einmal codiert. Enthält ein Thema keinen Akteur, so wird die Variable nicht ausgefüllt.

[Only politically relevant actors who are addressed in the satirical shows or who speak on their own behalf are considered. An actor is considered a political actor if it is either a political institution (e.g. EU, NATO, UN, parliament) or a democratically legitimated individual actor (e.g. Federal President, politicians from different parties). If a topic contains no actor, the variable is not coded.]

Level of analysis: Beitragsebene

Scale level: Nominal

Reliability: Identifikation der Akteure: .82, Akteursvariablen: .81

D national

D regional

EU

Ausland

 

Bereich

1xxx

2xxx

3xxx

4xxx

100

Politiker

Land/EU als Ganzes

z.B. „die USA haben entschieden“, „Griechenland ist pleite“, „die EU sagt…“

 

 

 

 

110

Präsident

z.B. Bundespräsident

 

 

 

 

111

Regierungschef

z.B. Bundeskanzler

 

 

 

 

112

Regierung

Als Gesamtheit oder einzelne Minister auf nationaler Ebene; für EU: Kommission und Rat

 

 

 

 

113

Die Opposition

Nur als Gesamtheit, auf nationaler Ebene

 

 

 

 

114

Parlament

 

 

 

 

115

Partei

z.B. „die SPD hat sich mit der CDU darauf geeinigt…“

 

 

 

 

116

Spitzenfunktionär in Partei

z.B. Parteichef, Generalsekretär

 

 

 

 

117

Sonstiges Parteimitglied/Parlamentarier

 

 

 

 

118

Ehemaliger Politiker

 

 

 

 

119

Ehemalige Regierung

 

 

 

 

199

Politischer Akteur, nicht näher zuzuordnen

Weitere Akteure:

5101 Nato

5102 UNI

5103 G8-Staaten

5999 Anderer internationaler politischer Akteur

 

References

Nitsch, C. & Lichtenstein, D. (2013). Politik mal anders: Die Politikdarstellung in „Harald Schmidt“ im Kontrast zur „Tagesschau“ [A different serving of politics: the depiction of

Published

2021-04-25

How to Cite

Lichtenstein, D., & Nitsch, C. (2021). Targets of jokes (Satirical Shows). DOCA - Database of Variables for Content Analysis, 1(3). https://doi.org/10.34778/3i

Issue

Database

Fiction / Entertainment: Variables for Content Analysis