20 Minutes Suisse Romande : géographie économique d’un média helvétique et lémanique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24434/j.scoms.2017.01.009

Keywords:

free daily press, economic geography, consumption, journalism, spatial representation, Leman region, presse gratuite, économie géographique, consommation, journalisme, représentation spatiale, Arc lémanique

Abstract

The spatial representation by media is based on a series of material and ideational conditions structuring the journalistic profession and its public on a daily basis. Media are also actors taking part into the production of territories by mediatizing a “here” and “there” in which different types of news, institutional powers and cultural identities are portrayed. They are organized by a sum of geographical borders that they reproduce or cause to evolve. Over the past 20 years, media have accompanied the growth of western metropolises : The free daily newspapers circulated in large urban areas cutting across the mosaic of inherited institutional territories. However, does this necessarily mean that this press is able to overcome the territorial borders of the past ? The research based on the analysis of 20 Minutes Switzerland aimed at the French-speaking community shows that this medium is both included in bordered territories at the scale of cantons, regions and countries and also in an urban and transitional border space reorganizing these areas. Free dailies can be considered as a medium embedded in historically fragmented territories and the large urban regions of today. 

Les médias définissent une représentation de l’espace qui repose sur une somme de conditions matérielles et idéelles structurant au quotidien la sphère journalistique et son public. Par ailleurs, ils sont des acteurs de la production territoriale en médiatisant un « ici » et un « ailleurs » où s’organisent une actualité différente, des pouvoirs institutionnels dissemblables et des identités culturelles séparées. Les médias sont organisés par une somme de frontières géographiques qu’ils participent à reproduire ou à faire évoluer. Au cours des 20 dernières années, un média à accompagner l’essor des métropoles occidentales : les quotidiens d’information gratuits diffusés dans des régions urbaines chevauchant la mosaïque des territoires institutionnels hérités. Cela signifie-t-il pour autant que cette presse est en mesure de s’émanciper des frontières territoriales du passé?? La recherche effectuée à partir du journal 20 Minutes Romandie montre que ce média s’inscrit, à la fois, dans des territoires clos de niveau confédéral, régional et cantonal, et dans une région urbaine frontalière transitionnelle rassemblant ces aires. La presse gratuite est un média situé dans la mosaïque territoriale du passé et dans les grandes régions urbaines d’aujourd’hui. 

 

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Published

2017-10-03

How to Cite

Lamour, C. (2017). 20 Minutes Suisse Romande : géographie économique d’un média helvétique et lémanique. Studies in Communication Sciences, 17(1), 107–127. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2017.01.009